Technika komputerowa, programowanie jest już od dawna ściśle związana z rynkiem motoryzacyjnym. Komputery w samochodach ukrywają się w małych skrzynkach pod postacią sterowników. Każdy sterownik zawiera wszystkie elementy komputera tj. procesor, pamięć i oprogramowanie. Podzespoły sterujące, komputery mają fabrycznie zaprogramowane charakterystyki pracy. Dane te są umieszczane w pamięci urządzenia. Za pomocą programatora jest możliwy odczyt oraz zapis danych z wybranych obszarów pamięci sterownika.
Za pomocą programu można zmienić wartości tj.: maks. prędkość, maks. obroty silnika, doładowanie, dawka paliwa, kąt zapłonu. Znajdujące się w programie krzywe charakterystyki, mapy, limitery są możliwe do zmodyfikowania pod kątem oczekiwań klienta.
Powody dla których producenci nie wprowadzają na rynek samochodów o optymalnych parametrach to:
- - Brak możliwości dostosowania każdego modelu samochodów produkowanych seryjnie do indywidualnych potrzeb klientów.
- Nie każdy dba o swój pojazd. Fabryka celowo obniża osiągi silnika, aby zabezpieczyć go przed awarią w wyniku niewłaściwej eksploatacji.
- W trakcie testów homologacyjnych samochód musi wykazać się odpowiednim zużyciem paliwa, producenci według normy ograniczają osiągi i spalanie paliwa dla prędkości 90 i 120 km/h na 4 i 5 biegu wytwarzając sztuczne „dziury w gazie”. Ograniczenia dla obrotów poniżej 3000 mają na celu poprawienie spalania w „cyklu miejskim” - tracąc znacznie na elastyczności.